1. kolokvij 2012. nisu svi ovdje, copy paste većina iz e-knjige
1) Način utvrđivanja vizije
Vizija (lat. visio – pojama, prikaz, misao) označava sliku budućeg stanja poduzeća, poželjne budućnosti koja je realna i privlačna.
Prema Collinsu i Porrasu postoje tri metode za utvrđivanje osnovnih vrijednosti:
Samoispitivanje – predstavlja metodu po kojoj poduzeće ispituje samo sebe. Poduzeće mora i identificirati svoje vrijednosti i pronaći tržište koje će prihvatiti njegov proizvod bez promjena osnovnih vrijednosti. Sastavljanje „Mars“ grupe – top menadžment sastavlja grupu od pet do sedam ljudi, to su ljudi koji su najvjernije usvojili osnovne vrijednosti poduzeća te imaju najviši stupanj stručnosti. Samoispitivanje zaposlenih pojedinačno – ispituju se pojedinci u poduzeću kako bi se dobio uvid u njihovu odanost osnovnim vrijednostima. Navedene tri metode pomažu definiranju zajedničke vizije kako bi ju spoznali svi zaposleni. To je garancija da će zaposlenici težiti njenom ostvarenju.
2) Koncept poslovne inteligencije
Poslovna inteligencija (eng. Business Intelligence, BI) je skup metodologija i koncepata za prikupljanje, analizu i distribuciju informacija uz pomoć različitih softverskih alata. U hrvatskom jeziku pojmam poslovne inteligencije može se još odnositi na sposobnost shvaćanja i brzog snalaženja neke tvrtke u novim uvjetima poslovanja. Poslovna inteligencija je jedna od tehnika poslovnog izvještavanja, koja omogućuje pronalaženje informacija potrebnih za lakše i točnije donošenje poslovnih odluka. Neke od metoda poslovne inteligencije uključuju rudarenje podataka (Data Mining), skladištenje podataka (Data Warehousing) i OLAP mrežnu analitičku obradu podataka.
3) Informacijski podsustav upravljanja ljudskim resursima
Organiziranjem su dodijeljene uloge i zadaci pojedincima koji trebaju ostvariti ciljeve poslovanja, a upravljanjem ljudskim potencijalima te se uloge dodjeljuju konkretnim ljudima za koje se očekuje da će ih najbolje izvršiti. Realizaciju ove funkcije omogućuje prepoznavanje raspoloživih kadrova, zapošljavanje novih kadrova, selekcija i profesionalna orijentacija, unaprjeđenja, planiranja karijere, razvoj i poticanje kreativnosti pojedinaca, osposobljavanja i usavršavanja zaposlenika.
4) Informacijski podsustav analize i planiranja poslovanja
5) Vrste poslovnog upravljanja
Upravljanje poslovnim sustavom
Upravljanje složenim poslovnim sustavom obavlja se na više razina, s različitim ciljevima,
sredstvima i informacijskim potrebama, a to su: Operativno upravljanje je najniža razina menadžmenta koje se bavi organiziranjem i nadgledanjem svakodnevnih poslovnih aktivnosti u skladu s odlikama viših razina menadžmenta.
Taktičko upravljanje je srednja razina menadžmenta, koje se bavi srednjoročnim problemima upravljanja, kao što je alokacija raspoloživih resursa radi što efikasnijeg ostvarivanja srednjoročnih ciljeva, a u skladu sa strateškim ciljevima poslovnog sustava.
Strateško upravljanje je najviša razina menadžmenta koje donosi najvažnije, u pravilu
dugoročne poslovne odluke koje određuju sudbinu poslovnog sustava, a odnose se na
ključne poslovne funkcije ovisno o djelatnosti poslovnog sustava.
6) Ustroj informacijskog sustava proizvodnje
IPS PROIZVODNJE- 1.PLANIRANJE I PRIPREMA PROIZVODNJE kako bi se proiz. proces odvijao nesmetano i bez zastoja. * planiranje rasporeda proiz. procesa: - izrada glavnog plana proiz. (planaranje proiz. guranjem) -signal s trzista (planiranjem proiz. povlačenjem) -kombinacija oba 2.UPRAVLJANJE PROIZVODNJOM *upravljanje zalihama u proiz.-zalihe sirovina-poluproizvoda -gotovih priz. *upravljanje proiz. procesima 3.UPRAVLJANJE KVALITETOM I RAZVOJEM PROIZVODA *potrebe, interpretacija potreba, specifikacije, proizvodnja/proizvod
7) Metode projektorianja PIS-a
U projektiranju i izgradnji poslovnih informacijskih sustava postoje dvije metode:
1. metoda improvizacije- izgradnja sustava funkciju po funkciju, proces po proces, aplikaciju po aplikaciju, bez plana cjelovitog informacijskog sustava
2. sustavni pristup- izgradnja sustava korak po korak, funkciju po funkciju, u skladu s prioritetima, ali prema unaprijed zamišljenoj slici cjeline
8) Kriteriji postavljanja ciljeva PIS-a
Kriterij 5C
1. Clearly started – ciljevi moraju biti svima jasni;
2. Consistent with other objective – prilikom postavljanja svakog cilja moramo voditi
računa da on bude sukladan sa drugim ciljevima kako bi se ostvarila međusobna
povezanost;
3. Checkable – preferably meazurable – svaki cilj mora biti mjerljiv kako bi se moglo
kontrolirati njegovo izvršenje;
4. Challenging – ciljevi trebaju biti izazovni (ali ne i nedostižni) kako bi bili
motivirajući;
5. Carry – outable (achievable) – ciljevi trebaju biti ostvarivi kako bi imali smisla.
SMART kriterij
1. Specific – ciljevi moraju izražavati točno ono što se želi ostvariti;
2. Meazurable – ciljevi moraju biti mjerljivi;
3. Action – oriented – moraju biti prihvaćeni od strane onih koji participiraju;
4. Realistic – moraju biti dostižni i ostvarivi;
5. Time limited – ciljevi moraju biti vremenski određeni.6
9) Ekspertni sustavi
ekspertni sustavi i sustavi za potporu odlučivanju (DSS) – omogućavaju da veći broj ljudi lakše obavlja posao za koji je prije bilo potrebno znanje eksperta, te sposobnost donošenja relevantnih odluka
10) Sofisticirana prodaja za prodaju
11) Poslovni procesi
12) Odnos informacije i menadžmenta
13) Misija prema Kotleru
Misija označava
osnovnu funkciju ili zadatak poduzeća.
Prema Kotleru sadržaj misije sačinjavaju pet elemenata:
1. Razvoj poduzeća – misija izvire iz tradicije poduzeća, kao primjer poduzeće koje se bavilo hranom teško će uspjeti ako se odjednom preorjentira na prodaju elektroničkih dijelova.
2. Tekuće preferencije menadžmenta i vlasnika – menadžment i vlasnik uvijek imaju neku svoju osobnu viziju i ciljeve koje se uvelike odražavaju na misiju poduzeća.
3. Okolina u kojoj egzistira poduzeće – poduzeće treba svoju misiju definirati u skladu sa prilikama i prijetnjama iz okoline.
4. Sredstva kojima raspolaže poduzeće – misija se mora definirati u skladu sa određenim sredstvima koja omogućavaju njeno obavljanje. Definiranje misije mora biti realno
postavljeno sa mogućnostima poduzeća.
5. Specifično osposobljenost poduzeća – misija mora biti u skladu s onime što možemo
najbolje ponuditi u odnosu na druge
14) Informacija kao resurs
Informacija se bitno razlikuje od materije i energije. Informacija kao resurs ima specifična obilježja. Može se koristiti višekratno od raznih korisnika, a za obavljanje informacijskih usluga troši se malo materije ili energije. Informacije su jedan od temelja funkcioniranja živih bića i živoga svijeta u cjelini. Kako se razvija ljudsko znanje, šire ljudske aktivnosti, povećavaju interesi, rastu potrebe, tako se povećava broj informacija. Informacija se ne troši korištenjem, niti se smanjuje raspodjelom.
U posljednjih 40- tak godina informacija je postala ravnopravni šesti organizacijski resurs uz onih pet tradicionalnih: ljude, strojeve, novac, materijale i menadžmant. Značenje informacije kao informacijski resurs svakim danom sve više raste. Jedna od definicija kaže: "Informacija je podatak obrađen u obliku koji je smislen njezinom primatelju i koji ima stvarnu ili percipiranu vrijednost za njegove sadašnje i buduće odluke i akcije.
15) Direktne koristi od dobro postavljenih ciljeva
Procjena i kontrola preformansi, usmjerenost na odluke i napore, proces planiranja, motiviranje ljudi i stimuliranje učinaka